Cykel

Ta med dig mountainbiken och upplev någon av IKHP:s mountainbikeslingor i skog och mark på Huskvarnaberget. Den som vill ha en svårare slinga väljer vår EM-bana. Här finner du varierad terräng med olika svårighetsgrader beroende på vilken bana du väljer. När du blir medlem i cykelsektionen i IKHP cyklar du med andra, vilket är en såväl en social som motionskrävande aktivitet.

IKHP:s MTB-träning

Vi tränar onsdagar kl 18.00 och brukar samlas 17.45 för dela upp oss i lämpliga grupper, allt från nybörjare i alla åldrar till elitaktiva. Olika slingor brukar köras i skogen och samlingen brukar vara vid scenen på IKHP. De yngsta cyklisterna bör ha en vuxen med sig, på cykel eller med löparskorna på!

Gruppindelningen är inte åldersbaserad utan beror på vilken svårighetsgrad och fart som passar varje cyklist bäst.

Vi kör sk. crosscountry, alltså konditionsinriktad träning på stigar i terrängen blandat med olika teknikövningar och cykellek. Det brukar vara en härlig blandning, alla är varmt välkomna!

Att tänka på inför träning

Cykeln måste ha väl fungerande bromsar och växlar och minst 20″ storlek på hjulen. Alla har hjälm, gärna handskar, kläder efter väder och helst vattenflaska på cykeln. Vi tränar ca 60 min, vissa grupper tränar ca 90 min, vilket i så fall är bestämt i förväg.

Prova på-pass

Du som är ny hos oss är välkommen att köra prova-på ett par gånger, vill du sen fortsätta söker du medlemskap i IKHP.

Har ni frågor är ni välkomna att ringa:
Mårten Höglund 0739-400396
Jens Pettersson 0706-140171

Cykelsektionen har även downhill-verksamhet i Stutsabacken. För information om träning och öppettider för liften se Facebookgruppen Huskvarna Downhill samt cykelsektionens facebooksida.